به سایت شرکت آرمان تابش خوش آمدید.

 

تخلفات گمرکی که باید مراقب آنها باشید

تخلفات گمرکی که باید مراقب آنها باشید

وقتی صحبت از قوانین و مقررات گمرکی باشد، مبحث تخلفات گمرکی نیز به میان می آید. تخلفات گمرکی اغلب به صورت ناخودآگاه و به دلیل عدم اطلاع دقیق از قوانین صورت می‌گیرد. این تخلفات ممکن است خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. برای جلوگیری از هرگونه خسارات ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات گمرکی بهتر است با آخرین قوانین و مقررات گمرکی و تخلفات رایج آشنا شویم. آیا شما از آخرین قوانین و مقررات گمرکی کشور آگاه هستید؟ آیا می دانید جدیدترین قوانین تخلفات گمرکی شامل چه مواردی است؟ چه اندازه با تخلفات گمرکی آشنایی دارید؟ در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعاتی مفید در خصوص مقررات و تخلفات گمرکی در اختیار شما قرار دهیم. همچنین شما  می توانید برای اطلاع از آخرین اخبار، اطلاعات، مقررات و تخلفات گمرکی، با شرکت بازرگانی آرمان تابش تماس بگیرید. شرکت بازرگانی آرمان تابش با اطلاع از آخرین قوانین گمرکی شما را از آسیب های تخلفات ناخواسته گمرکی در امان نگه می‌دارد.

 

چرا مقررات گمرکی بسیار مهم است؟

گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مجری قانون برای نظارت بر صادرات و واردات است. این نهاد برای کمک به کنترل واردات و صادرات کالای کشور تاسیس شد. وظیفه اصلی این نهاد نظارت بر کالاهای وارداتی و صادراتی است. گمرک یکی از مهم‌ترین ارگان ها در تعیین و اجرای قوانین و مقررات گمرکی است. به عنوان مثال تعیین و اخذ عوارض و مالیات از کالاهای وارداتی نمونه ای از موارد تحت اختیار گمرک به شمار می‌رود.

گمرک برای ایجاد این نوع نظارت مجبور به وضع قوانین و مقررات بسیاری است. قوانین و مقرراتی که با هدف کنترل، تسریع و تسهیل تشریفات گمرکی تعیین می‌شوند. آشنایی با مقررات مختلف با توجه به تغییرات مداوم آن‌ها می‌تواند برای هر کسب و کاری بسیار طاقت فرسا باشد. با این حال، طبق قانون نوسازی گمرک، آگاهی و پیروی از این مقررات بر عهده واردکنندگان و صادرکنندگان است.

انواع تخلفات گمرکی

انجام تخلف در گمرک چه به صورت سهوی و چه عمدی با مجازات هایی رو به رو است. بر اساس قانون هرگونه نقض قوانین گمرکی جرم بوده و تخلف گمرکی محسوب می‌شود. تخلف گمرکی مفهومی گسترده است و موارد مختلفی را شامل می‌شود. از مهم‌ترین این تخلفات می‌توان به قاچاق و کم اظهاری اشاره نمود. بطور کلی اما تخلفات گمرکی به دو دسته تخلفات عام و تخلفات خاص تقسیم می‌شوند. در ادامه این موارد به صورت کامل توضیح داده شده‌اند.

۱ . تخلفات گمرکی عام

طبق قانون، گمرک یکسری حقوق پایه و عمومی دارد که اغلب توصیفی غیر مالی داشته که عبارت است از امتیازاتی که قانون برای ذیحق آن وضع کرده است. برخی از این حقوق گمرکی عام عبارتند از بازرسی و وزن کردن کالاهای وارداتی و صادراتی، بررسی اظهارنامه و بارنامه، تامین و اخذ تعرفه گمرکی که تخلف از هریک مشمول انجام تخلفات عام است.  به عنوان مثال اظهار کالا بر خلاف قوانین و نظام نامه گمرکی کشور و یا عدم اعلام آن مطابق اصول قانونی، یکی از مصادیق تخلفات گمرکی است.

۲ . تخلفات گمرکی خاص

بر خلاف تخلفات عام، نمونه خاص آن تاکید بر تخلفاتی دارد که وصف مالی داشته و مالیات غیر مستقیم دارد. این تخلفات چه به صورت سهوی و چه عمدی موجب زیان به دولت و کشور می‌شود. در قسمت بعدی مهم‌ترین تخلفات گمرکی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

ماده ۱۰۳ قانون امور گمرکی

ماده ۱۰۳ قانون گمرکی به بررسی و تعیین موارد قانونی واردات به کشور پرداخته است. طبق این ماده وسایل نقلیه آبی پس از ورود به آب‌های کشور تحت هر شرایطی باید در اسکله‌ها و لنگرگاه‌های مجاز پهلو بگیرند و نسبت به انجام تشریفات گمرکی اقدام نمایند. این ماده در خصوص واردات کالا از طریق هواپیما نیز به این صورت عمل می‌کند که کلیه هواپیماهایی که وارد کشور می شوند اعم از پر یا خالی باید در فرودگاه‌های مجاز فرود آمده و تشریفات گمرکی لازم را انجام دهند.

همچنین برای کشتی‌ها و هواپیماهای خروجی قبل از ترک اسکله و فرودگاه باید کلیه تشریفات گمرکی به صورت کامل و قانونی طی شود. این قانون دو تبصره مهم دارد که در آن مسئولیت تعیین کلیه راه‌های مجاز گمرکی نظیر فرودگاه‌ها و اسکله‌ها را بر عهده کارگروهی با مسئولیت وزارت کشور می‌گذارد.

مهم‌ترین اجزای این کارگروه شامل نمایندگان تام الاختیار گمرک و وزارت خانه های زیر است:

۱ . نماینده وزارت امور خارجه

۲ . وزارت اطلاعات

۳ . وزارت راه و شهر سازی

۴ . وزارت صنعت، معدن و تجارت

۵ . معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری

شرکت بازرگانی آرمان تابش

شرکت بازرگانی آرمان تابش با سال ها تجربه در خصوص تجارت بین الملل و شناخت لزوم توجه به مقررات و قوانین حوزه واردات و صادرات کالا، اطلاعات دقیقی در حوزه قوانین و امور گمرکی در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست با کارشناسان ما در آرمان تابش تماس بگیرید. همچنین آرمان تابش خدماتی در زمینه انجام کلیه امور گمرکی نظیر بازرسی کالا، ترخیص کالا و حمل و نقل بین الملل در اختیار تجار و بازرگانان عزیز قرار می‌دهد.

آخرین مقالات

آخرین پروژه ها

عملیات اسیدکاری چاه‌های سکوی B فاز 14 پارس جنوبی پایان یافت
همکاری شرکت ملی حفاری ایران با ۳۰ مرکز آموزشی
تعمیرات در خارک با تکیه بر توان متخصصان منطقه انجام می‎شود

اطلاعات تماس

  • ایران، بندر امام خمینی، فاز3، بلوار مولوی، چهارراه اندیشه
  • 1129 5222 61 98+
  • َarmantarbesh.co@gmail.com